受講生のコメント(一覧)

I'm sorry,I was not able to fix my skype. But you asked me some questions and I answered in chat.It's was difficult,but fun! Thank you,and good luck!
Aldrin P.先生 04/23
It was very nice talking to you. Thank you very much.
Dilhara先生 04/23
I've had a lot of fun talking with you about a kind of "Woman's Power". Thank you for sharing my opinions.
Mark D.先生 04/23
Today we talked about SNS and recent North Korea move. She told me some popular SNS in Philippine like facebook, viber etc. She explained what kind of service viber is since I didn't know it. She also told me how long Philippine young people spend for facebook. We also talked about possibility of North Korea attack and reaction of Japanese government. I enjoyed our chatting very much. Thank you, Deth. See you.
Bernadette P.先生 04/23
This was our first lesson. We talked about programming languages and some programs that she made. It was interesting. Thank you for tell me your experiences, Joycee. See you.
Joyce先生 04/23
As usual, after Mark's reading each paragraph, I summarized it and he explained the details and check my unknow words and expressions. We sometimes discuss the contents. Finally, I read it aloud to confirm the content. I can learn a lot from this practice. Mark enthusiastically explains and teaches variety of matters that are very helpful. Thank you, Mark and see you next time!
Mark D.先生 04/23
Thank you very much for your lesson! We continued the discussion about the article which we used yesterday. We also discussed some different topics. All of them were interesting! See you next time!!!
Inger先生 04/23
We practiced for interview. She advised a lot about my answer. It was good time for me. Thanks
Joweena A.先生 04/23
It was nice to have the second lesson with you today. I really appreciate your lesson! See you tomorrow.
Joweena A.先生 04/23
聞き上手な先生で楽しくレッスンできました^^
Jasmin O.先生 04/23
 
バイリンガールひとみの海外教育(生活)体験記/イメージ・バナー2


第8回: オーストラリアの大学事情 (3)
  ( 掲載日: 2014.1.15 )

みなさん、いかがお過ごしですか?

東京のお正月は比較的暖かかったですね。
お正月の暖かさで「お、こんなもんなら冬乗り切れるぞ♪」とすっかり舐めきっていたら、
ここ最近一気に寒さが増してしょぼくれている私です。
ついでに人生初ぎっくり腰を経験しまして、しょぼくれ度合いが増している今日この頃…(笑)

さて、前回はシドニー大学でのお話を少しさせて頂きましたが、今回はその続きを。
Lecture(講義)の話を中心にお伝えしていきます。

シドニー大学は同国最古の大学だけあって、雰囲気のある古い校舎が私の勉強欲を
掻き立ててくれていたのも束の間、あれよあれよという間にどっさり課題の山を出され校舎を
見渡す余裕すらなくなってしまった事が多々ありました。

その余裕を無くさせる要員の一つとしてあげられるのが、はずれの 教授に当たった時…

生徒と同様、教授もたくさんの人種が揃っています。
アクセントが強い方も多いため、聞き取りにくい事もよくあります。
例えば、私の1年目の心理学の教授はギリシャ人でした。アクセントが強すぎて本人はジョークを飛ばしているつもりでも
生徒はほぼ聞き取れておらず、誰も笑っていなくて教授だけ笑っている…なんて光景をよく目にしたものです。
そのような講義の場合、もちろん内容の理解ができず 困りますよね。そのためなのか何なのか(笑)、
オンラインでその日の講義のPowerPointスライド+教授の録音がアップされます。
それを見て聞いてお家で復習する事ができるのです。
これがなかったら地獄です!(聞き取れない教授の録音は無意味なのですが…笑)

そこで!私は大学が始まって最初の2週間でどのレクチャーに出るかを見極めることを学びました。
(本来ならlectureもtutorialも全部出なくてはいけないのですが、lectureは点呼がないので…笑)
初めの2週間は全てのレクチャーを受講し、その教授 のPowerPointスライドとスピーチの相違、説明の仕方、ユーモア。
この3つを主に観察し、この授業は眠くならない!と思ったレクチャーだけ参加して、この教授の話聞くぐらいなら自分で
勉強した方が効率いい(何様!)と思ったらその授業は出ずにお家で自主勉強。
このように限られた時間をtime managementしていました。まさにTime is money(時は金なり)!

Lecture中はパソコン、あるいは事前に自分でその日のスライドをプリントアウトしておき、それに書き込むスタイルが主流です。
スライド使用のため進むスピードが早く、ノートを取る時間はほぼないので、重要な点をメモ書きする程度です。

前回お話したように、ただ講義を受けるだけの受動的なものではなく、まず講義で学んだacademic theory (理論)を
その後tutorial(少人数クラス)でcase study(事例研究)、discussion(討論), presentation(発表)、
テストなど能動的なスタイルを通して様々な視点からの見解を学び、実践に即した理解を深めます。
これは個人の性格にもよりますが、大勢の前での発言を苦手とする方には苦痛極まりないものだと思われます…私が
そうでした。(笑)

結局何年海外の大学に通っても、大勢の前での発言には慣れずじまいで今に至ります。
なので、学校や塾で英語教師をするよりも、こうしてエイゴックスでマンツーマンのレッスンをする方が、
私には向いているんですね。(笑)


次回は、tutorialや課題についてお伝えします!お楽しみに☆

☆ 晴れの日のシドニー大学 ☆


☆レクチャーホール☆



<< 前の記事へ | 次の記事へ >>



エッセイ目次 ] [ TOPページ ] [ Hitomi先生のレッスン予約 ]